Czwartek, 28 marca 2024 r. | imieniny: Anieli, Renaty
Jak to dawniej w Borzęcinie bywało? PDF Drukuj Email

2013-06-13 122438.bmp

W dniu 28 maja 2013 r. uczniowie klasy II a i II b PG im. Jana Pawła II w Borzęcinie przedstawili efekty swojej pracy w ramach szkolnego projektu edukacyjnego Jak to dawniej w Borzęcinie bywało ?” Prace nad nim trwały od grudnia 2012 r. do maja 2013 r. Głównym celem było przypomnienie odchodzącego w przeszłość dziedzictwa kultury materialnej i duchowej. Wskazano dwa odchodzące w przeszłość zawody: zduna i kowala. Uczniowie angażowali się z zapałem do pracy. To była ich praca dla dobra społeczności Borzęcina. Jako koordynator projektu serdecznie dziękuję młodzieży i nauczycielkom z naszego gimnazjum za wykonaną solidnie pracę.   

Więcej zdjęć tutaj

                 Koordynator projektu Lucjan Kołodziejski, zdjęcia Justyna Banek.

Na pierwszych spotkaniach nauczycieli i uczniów wyłoniono 7 grup roboczych które miały pracować nad szczegółowymi zagadnieniami.

I grupa.  Domowe pieczenie chleba. Holik Mateusz ,Jarosz Aneta, Jurek Oskar, Kopacz Rafał, Kózka Gabriela i Kukiełka Krzysztof i Sęk Joanna. „W styczniu uczennice przeprowadziły wywiad z mieszkanką Borzęcina Dolnego p. Marią Kopacz, która od 18 roku życia zajmowała się wypiekiem chleba. Zgromadzono słownictwo gwary lokalnej podczas rozmów ze starszym pokoleniem Borzęcina oraz z książki „Borzęcin wczoraj i dziś”. Cała grupa wzięła udział w kilkugodzinnych warsztatach wypieku chleba w Izbie Chleba państwa Żurków w Przyborowie. Uczennice napisały scenariusz przedstawienia wykorzystując informacje z wywiadu oraz słownictwo gwarowe. W maju uczniowie uczestniczyli w próbach przedstawienia, gromadzili rekwizyty, stroje, przygotowali scenografię. Przedstawienie zaprezentowano społeczności uczniowskiej podczas prezentacji projektu 29 maja 2013. Uczennice zbierały informacje dot. historii oraz symboliki chleba przy użyciu technologii informacyjnej. Poszukiwano także motywu chleba w Starym i Nowym Testamencie oraz literaturze.  Przesądy spisano na podstawie wywiadów, rozmów ze starszymi mieszkańcami Borzęcina oraz informacji uzyskanych podczas udziału w warsztatach.  Zebrane informacje zaprezentowano w postaci książki. Uczniowie gromadzili przepisy podczas wywiadów i rozmów, które umieścili w ulotkach.Zdjęcia z udziału grupy w warsztatach oraz zdjęcia i opisy różnych gatunków chleba umieszczono w prezentacji multimedialnej przygotowanej w programie PowerPoint. Uczniowie zgromadzili wszystkie składniki potrzebne do wypieku chleba na podstawie przepisów, które zaprezentowali na wystawie wraz z opisami. Zgromadzone słownictwo gwarowe umieszczono na fiszkach wraz z opisem znaczenia poszczególnych słów. Wykonano książeczkę przysłów „chlebnych”, której kartki miały kształt bochenka chleba. Uczniowie odwiedzali mieszkańców wsi poszukując narzędzi, które dawniej używano do wypieku chleba. Zgromadzono: Dzieżę, pociosek, pomiotło, łopatę i kobiałki. Narzędzia zaprezentowano na wystawie wraz z opisami”.                                                                                                                        

Opiekun mgr Joanna Bodzioch.

II grupa.  Zbiór plonów z pól.  Uczniowie: Bach Iwona, Badoń Agnieszka, Białek Maciej, Czaja Paweł, Dębińska Adrianna, Hamielec Beata i Mika Andrzej. „Grupa zajmująca się tematem żniw i prac polowych spotykała się średnio raz w  miesiącu. Celem spotkań było zbieranie materiałów potrzebnych do realizacji zadań. Przygotowywano scenkę prezentującą sposób uprawiania roślin i zbioru zbóż oraz gromadzono zdjęcia potrzebne do wykonania prezentacji multimedialnej.  W kwietniu  grupa dokonywała ostatecznych poprawek oraz zbierała odpowiednie stroje i sprzęty służące do pracy  w dawnych czasach.  Efektem półrocznej pracy była prezentacja multimedialna z wykorzystaniem zdjęć pochodzących od starszych mieszkańców Borzęcina, wywiad przeprowadzony z mieszkańcem wsi zajmującym się dawnej rolnictwem oraz krótka scenka przedstawiająca pracę na roli”.                                           Opiekun grupy lic. Barbara Bajda.

 III grupa. Pszczelarstwo w Borzęcinie. Uczniowie: Machalski Konrad, Mularz Michał, Obłąk Kamila, Obłąk Małgorzata, Pudełko Piotr, Machalski Konrad i Prokopek Damian. „W ramach projektu  uczniowie odwiedzili  pasiekę p. Cz. Tyrchy i przeprowadzili  z właścicielem wywiad n/t życia pszczół oraz  prowadzenia gospodarstwa pasiecznego.  Ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne w późniejszym czasie zostały  nakręcone krótkie  filmy  związane z tematem.  Aby pokazać cały „dorobek” uczestników projektu, uczennice przygotowały prezentację multimedialną, w której  przedstawiły historię bartnictwa , tajemnice pszczół oraz   pokazały  pracę pszczelarza. W swoim opracowaniu wspomniały również, iż na terenie Borzęcina działa  Koło Pszczelarskie, skupiające pasjonatów nie tylko z naszej miejscowości.    Prezentacja  była również  małą formą promocji  naturalnych produktów pszczelich. Zachęcała wszystkich  do sięgania po dawne i proste  metody praktycznego wykorzystania  miodu w aptece domowej. Całość  została wzbogacona  o zdjęcia,  które  wykonała ucz. K. Obłąk. W dalszej części występu  ucz. M. Mularz i A. Wojdak  opowiedzieli  o budowie ula oraz niezbędnych narzędziach pszczelarskich. Na zakończenie  wyemitowano krótki filmik pt. „ Rójka”  (obróbka komputerowa P. Pudełko). Na pokaz projektu  gimnazjalnego  zostały wypożyczone rekwizyty np.  ul pszczeli ( p. K Przepiórka) podkurzacz, odymiacz, wosk,  miód, węzę,  kapelusz pszczelarski oraz fachową literaturę (p. Cz. Tyrcha).

Opiekun grupy mgr Dorota Tyrcha.

 IV grupa.  Dawne zwyczaje. Darcie pierza. Uczniowie: Rogóż Dawid, Rogóż Natalia, Sobota Dominika, Staśko Bartłomiej, Suda Błażej, Sworniowska Maria i Pudełko Barbara.

„Nasza grupa zajęła się dawnym zwyczajem, który był popularny w wielu wiejskich gospodarstwach – darciem pierza. Rozpoczęliśmy od wyszukania informacji w Internecie, dostępnych leksykonach oraz literaturze. Następnie powstał kwestionariusz wywiadu, na podstawie którego uczniowie przeprowadzili rozmowę z panią Marią Polak z Warysia. Opowiedziała im jak wyglądało, gdzie i kiedy odbywało się darcie. Na podstawie w/w napisany został scenariusz z uwzględnieniem Borzęckiej gwary. Zgromadzono potrzebne stroje, rekwizyty, elementy scenografii, dobrano muzykę i kroki taneczne. Wszyscy uczniowie wcielili się w role i zaprezentowali ok. 10 minutową scenkę. Realizacja zdania trwała 6 miesięcy. Spotkaliśmy się 24 razy na omawianiu i sprawdzaniu rezultatów pracy, w tym  11 razy odbyły się próby zagrania scenki. Dla uczniów była to dodatkowa praca, ale przyniosła im wiele satysfakcji, dała możliwość poznania życia ich przodków. Zwyczaj był  kiedyś popularny w naszej wsi, ale nie zachował się żaden opis.”

 Opiekunka grupy mgr Beata Staśko.   

 V grupa. Sztuka zdobienia kraszanek i pisanek. Uczniowie: Kapuściński Roman, Kołodziejska Julita, Kózka Adrian, Kułak Martyna, Kwaśniak Nikodem, Piękosz Szymon i Herma Paweł.

We wrześniu zapoznano uczniów z projektem. Omówiono harmonogram działań. Przydzielono zadania poszczególnym uczniom. W październiku i listopadzie uczniowie gromadzili informacje o ludowej sztuce zdobienia pisanek i kraszanek. W styczniu wzięli udział w pokazie pieczenia chleba, które odbyło się w gospodarstwie agroturystycznym państwa Żurków w Przyborowie. W marcu wzięli udział w zajęciach praktycznych dotyczących sztuki zdobienia pisanek. Zajęcia te prowadzone były w GOK-u przez panią Katarzyną Żurek z Przyborowa. Od lutego uczniowie zbierali materiały do wykonania albumu o sztuce zdobienia pisanek, wykonali zdjęcia własnoręcznie zrobionych jaj wielkanocnych. W kwietniu i maju wykonywali album i prezentację multimedialną poświęconą sztuce zdobienia kraszanek i pisanek”.

Opiekun grupy  mgr Dorota Lis.                                                                                                    

VI grupa. Ginące zawody: zdun. Uczniowie: Wesołowski Dawid, Wiśniewska Aurelia, Bylica Mateusz, Ciochoń Aleksandra, Ciochoń Iwona, Duda Patrycja i Rogóż Maria. „W ramach realizacji zadania ,,Praca zduna” przygotowaliśmy referat na temat pracy zduna, dwie prezentacje multimedialne, przeprowadziliśmy dwa wywiady, zebraliśmy kolekcję kafli i narzędzi, wykonaliśmy zdjęcia pieców oraz opracowaliśmy słownik pojęć i przysłów związanych ze zduństwem. Wszyscy członkowie grupy z zaangażowaniem realizowali powierzone im zadania wzbogacając swoją wiedzę na temat zduństwa.  Wstępem do prac grupy było przygotowanie przez Patrycję Dudę referatu na temat pracy zduna w formie papierowej oraz prezentacji multimedialnej. W styczniu 2013 r. uczestniczyliśmy w tradycyjnym pieczeniu chleba w domu państwa Żurków w  Przyborowie. W trakcie warsztatów mieliśmy okazję zapoznać się z budową pieca chlebowego, poznać zwyczaje i przesądy towarzyszące pieczeniu chleba. Następnym zadaniem było przygotowanie i przeprowadzenie przez Aleksandrę Ciochoń i Patrycję Dudę wywiadu ze zdunem panem Ignacym Musiałem z Jagniówki. Pan Ignacy wprowadził nas w tematykę  zduństwa i wyjaśnił na czym polegał ten zawód. Efektem przeprowadzonej rozmowy jest film i stenogram rozmowy. Równocześnie Mateusz Bylica odbył rozmowę z panem Edwardem Kulisiem właścicielem firmy zajmującej się budową kominków. W międzyczasie każdy z nas gromadził kafle piecowe oraz narzędzia potrzebne w pracy zduna, które zaprezentowaliśmy w formie wystawy. Fotografowaniem pieców w Borzęcinie zajęli się: Maria Rogóż,  Kinga Latocha i Mateusz Bylica, którzy swoją pracę przedstawili w postaci prezentacji multimedialnej. Aurelia Wiśniewska opracowała ,,Słownik pojęć związanych ze zduństwem”. O tym, jak ważną rolę w naszej historii i kulturze odgrywały piece świadczą przysłowia z nimi związane zebrane przez Iwonę Ciochoń.

Opiekun grupy mgr Katarzyna Żurek.                                                                                                                            

VII grupa. Ginące zawody: kowalstwo.  Uczniowie: Latocha Kinga, Limanówka  Barbara, Łucarz Arkadiusz, Majewska Ewa, Marek Justyna, Mazur Aneta i Wojdak Artur.

Uczniowie pracujący w tej grupie postawili sobie szereg ciekawych pytań. „Jakie osoby trudniły się kowalstwem? Jak wyglądała praca kowala? Jakich narzędzi używał kowal? Jak wyglądało wnętrze kuźni? Jakie zajęcia wykonywał kowal i jakie usługi świadczył? Jakie wyroby wykonywał kowal?   W ramach projektu m.in. przeprowadzono  2 wywiady z żyjącymi kowalami. Zebrano narzędzia(eksponaty). Przygotowano rysunki narzędzi i ich opisy. Wykonano model kuźni z paleniskiem.  Sporządzono rysunki wnętrza kuźni i przygotowano  prezentację multimedialną o pracy kowala, wyrobach, usługach i wnętrzu kuźni.  Zebrano informacje od mieszkańców o wyrobach kowala w Borzęcinie oraz o usługach, które świadczył. Przygotowano album i wydrukowano  „Księgę przysłów kowalskich”. Przygotowano strój kowala na prezentację na forum szkoły.

 Opiekun grupy mgr Elżbieta Chochlińska.                                                                                     

Osiągnięto  m.in. następujące cele:

  1. Uczniowie poznali gwarę Borzęcką, przyśpiewki,  dawne sposoby spędzania przez gospodynie czasu zimą, współpraca w grupie.
  2. Nabyli umiejętność  zdobienia kraszanek i pisanek.
  3. Nauczyli się  sposobu wykonania pisanki metodą wydrapywania.
  4. Wykonali album i prezentację multimedialną poświęconą sztuce zdobienia pisanek.
  5. Poznali rękodzieło kowala. Zapoznali się z pracą kowala i specyfiką jego zawodu.
  6. Zapoznali się ze specyfikę pracy zduna oraz zasady działania pieca kaflowego.
  7. Docenili wartość tradycji oraz doskonalili umiejętność pracy w grupie i systematyczność.
  8.  Nabyli umiejętność samodzielnego poszerzaniu wiedzy z różnych dziedzin.
  9.  Obudzono dumę z poczucie tożsamości wynikającej z kultury własnego regionu.
  10.  Dostarczono młodzieży inspiracji do własnych poszukiwań twórczych.
  11.  Rozwijano formy aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej uczniów.
  12. Pogłębiono wiedzę dotyczącej  historii pszczelarstwa na przestrzeni wieków.
  13. Wzbogacenie wiedzy na temat  życia pszczół;  ich roli i znaczenia  dla człowieka                          i środowiska.
  14. Nastąpił wzrost świadomości na temat  wykorzystania miodu w domowej aptece oraz innych produktów pszczelich
  15. Doskonalono umiejętności pracy w grupie oraz kształtowano  niektóre cechy osobowości, np.  odpowiedzialność, sumienność i estetykę.

Koordynator projektu Lucjan Kołodziejski

 

Share/Save/Bookmark
 
© 2011 Oficjalny Portal Gminy Borzęcin
designed by Mariusz Zawistowicz, Coded by Rafał Bakalarz

Zgodnie z Art.173 ust.4, pkt.3 informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym portalu, dostosowania ich do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika, jak również dla celów statystycznych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszych serwisów internetowych, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies.
polityka cookies.

Akceptuje cookies na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information