Przypominamy o trwającym Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań |
Szanowni Państwo,
Przypominamy o trwającym Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań. Udział w spisie jest obowiązkowy, a wszystkie dane zebrane w spisie objęte są tajemnicą statystyczną. Podstawą prawną przeprowadzenia spisu jest ustawa o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Odmowa udziału w spisie może skutkować nałożeniem kary grzywny.
W tym trudnym okresie pandemii tegoroczny spis jest realizowany przede wszystkim przez Internet. Obowiązkową metodą udziału w spisie jest samospis internetowy, który należy wypełnić na stronie spis.gov.pl
Osoby, które nie mają dostępu do Internetu, mogą spisać się samodzielnie korzystając z punktów spisowych przygotowanych w urzędzie gminy (po wcześniejszym umówieniu), lub dzwoniąc na infolinię spisową pod numer telefonu 22 279 99 99.
Z mieszkańcami, którzy nie spiszą się samodzielnie, od 4 maja będą kontaktować się telefonicznie rachmistrzowie spisowi.
Bieżące informacje na temat Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 są zamieszczane na stronie internetowej spis.gov.pl, lub Urzędu Gminy.
Zachęcamy do niezwłocznego wypełnienia kwestionariusza spisowego.
|
|
Nagroda im. prof Romana Czerneckiego dla autorów publikacji o edukacji |
Fundacja EFC przyjmuje zgłoszenia do IV edycji Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego. Nagroda przyznawana jest naukowcom, dziennikarzom i praktykom za publikacje o edukacji. Celem konkursu jest docenienie i upowszechnienie wartościowych prac, które odpowiadają na aktualne wyzwania, przed którymi stoi polski system edukacji. Nagroda w wysokości 10 tysięcy złotych przyznawana jest w trzech kategoriach: naukowej, publicystycznej i specjalistycznej. Do 30 czerwca można zgłaszać swoje prace do konkursu.
– O edukacji mówi się w ostatnich latach dużo ze względu na reformę usuwającą gimnazja, strajk nauczycieli czy organizację pracy szkoły w pandemii. W tych przekazach często koncentrujemy się na sprawach formalnych, organizacyjnych, a edukacja to ludzie – mówi Aleksandra Saczuk, prezeska Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego (Fundacji EFC) i tłumaczy – Nagroda pozwala nam docenić ludzi, którzy zajmują się edukacją. Dotrzeć z ich tekstami do opinii publicznej.
To jedyna taka inicjatywa w Polsce, która łączy środowiska naukowe, dziennikarskie oraz praktyków i nagradza prace, w których temat edukacji podejmowany jest merytorycznie i odpowiedzialnie. Alicja Pacewicz, członkini Kapituły Nagrody na pytanie, czego komisja ekspertów szuka w zgłoszonych pracach, odpowiada – rzetelności i poczucia, że problem, o którym piszemy, jest ważny dla polskiej edukacji, ważny dla polskich dzieci, rodziców, dla szkoły.
Roman Czernecki był teoretykiem i praktykiem edukacji, a przy tym prawdziwym pedagogiem z pasją. Podczas II wojny światowej organizował tajne nauczanie na Kielecczyźnie. Po wojnie szkołę średnią w Szczekocinach. Nieustannie angażował się w doskonalenie swojego sposobu nauczania, a także otaczającego go środowiska szkolnego. Był szefem kuratorium w Zielonej Górze i prorektorem Państwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Gdańsku. Wykładał historię filozofii na Politechnice Warszawskiej. Edukację wpisał w swoje DNA. Biorąc z niego przykład, wierzymy, że ciągła dyskusja na temat edukacji jest nam niezbędna do tego, by mądrze odpowiadać na wyzwania XXI wieku.
– O edukacji musimy rozmawiać niezależnie od poglądów politycznych i społecznych, podkreśla dr Igor Czernecki, przewodniczący Rady Fundacji EFC i dodaje – Edukacja to coś, co powinno nas łączyć.
Kogo zapraszamy do konkursu: Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego to konkurs skierowany wyłącznie do autorów prac o edukacji. Wpisuje się w ważny i aktualny temat, doceniając tych, którzy piszą z pasją, świeżym spojrzeniem i przyczyniają się do pogłębienia debaty o edukacji. W trzech dotychczasowych edycjach nagrodzono 16 laureatów, wyróżniono 36 autorów.
Jak aplikować do konkursu: Nagroda w wysokości 10 tysięcy złotych przyznawana jest w trzech kategoriach:
- naukowej: można w niej zgłaszać artykuły opublikowane w formie drukowanej lub elektronicznej i rozdziały w monografii zbiorowej,
- publicystycznej: można w niej zgłaszać artykuły opublikowane w formie drukowanej lub elektronicznej i podcasty,
- specjalistycznej: można w niej zgłaszać artykuły opublikowane w formie drukowanej lub elektronicznej o charakterze branżowym, skierowane do edukatorów, nauczycieli, dyrektorów szkół.
Termin nadsyłania prac: 6 kwietnia – 30 czerwca 2021 r.
Zgłoszenia należy przesyłać na adres:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
.
Pytania dotyczące konkursu prosimy kierować do Magdaleny Gołębiowskiej, koordynatorki konkursu, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
, +48 606 770 363.
Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego www.efc.edu.pl/o-konkursie.
|
|
Znaleziono szczeniaka przy szkole w Borzęcinie Dolnym |
Piesek przebywa u p. Marty na terenie miejscowości Dołęga, właściciel lub osoba zainteresowana jego adopcją jest proszona o kontakt pod nr 781-977-384 (w tygodniu przed 8.00 lub po 17.00). |
Małopolska przełącza numer alarmowy 998, który przechodzi pod 112 |
W województwie małopolskim rozpoczął się proces przełączania numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. 20 kwietnia zmiany zostały wprowadzone na terenie Krakowa, a w kolejnych dniach, aż do 27 kwietnia, system uruchamiają pozostałe małopolskie miejscowości. Od 22 kwietnia 2021 roku mieszkańcy powiatu brzeskiego, wybierając numer 998, usłyszą komunikat: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”. To efekt ogólnopolskiego procesu przełączania do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Małopolska jest czwartym województwem, które wdraża obsługę CPR-ów. Proces zakończy się w Małopolsce 27 kwietnia 2021 roku, zaś w całej Polsce – 4 listopada 2021 roku w województwie zachodniopomorskim.
W Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie odbył się w ubiegłym tygodniu briefing prasowy, na którym omówiono te zmiany. Wzięli w nim udział wojewoda małopolski Łukasz Kmita, małopolski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Piotr Filipek oraz kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie Łukasz Bombała. Krakowski CPR był pierwszym w Polsce utworzonym przez wojewodę małopolskiego i służył jako wzór przy tworzeniu kolejnych.
Działanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego opiera się na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym, jednolitym dla całego kraju. Odpowiednio przeszkoleni operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi zbierają wszystkie niezbędne informacje i wprowadzają je natychmiast do systemu informatycznego, a następnie przekazują je do odpowiednich służb. Dzięki bezpośredniemu przekierowaniu do odpowiednich służb pomoc nadejdzie szybciej. Przekazanie informacji bezpośrednio do operatorów numeru alarmowego CPR pozwoli na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb. To niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku zdarzeń masowych, np. dużych wypadków drogowych.
- „Gdy chodzi o ratowanie zdrowia i życia, czas jest na wagę złota. Dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej niejednokrotnie odbierali zgłoszenia omyłkowe czy zupełnie niezwiązane z funkcjonowaniem służb państwowych. Aby zapobiegać takim sytuacjom, obsługa zgłoszeń z numeru alarmowego 998 przejęta zostanie przez operatorów CPR-ów. Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie filtrem odsiewającym zgłoszenia niezasadne. Do PSP trafią tylko zgłoszenia związane z niesieniem pomocy” – wyjaśnia wojewoda małopolski Łukasz Kmita.
- „Nowe rozwiązanie spowoduje, że pomoc dotrze do potrzebujących na czas, zwłaszcza jeśli chodzi o zdarzenia angażujące różne służby. Jakość usługi ratowniczej będzie z pewnością dużo lepsza”- podkreśla st. bryg. Piotr Filipek, małopolski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej.
Kolejnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do CPR-u będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych. Dodatkowo CPR-y gwarantują bezpieczeństwo funkcjonowania poprzez wdrożone mechanizmy zastępowalności wzajemnej, a także obsługują połączenia eCall (ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych).
Dla osób powiadamiających o konieczności interwencji Państwowej Straży Pożarnej nie będzie miało więc znaczenia, który numer wybiorą: 998 czy 112.
|
|
Konkurs „Moja ozdoba Wielkanocna” rozstrzygnięty |
W konkursie Plastycznym pod tytułem „Moja ozdoba wielkanocna” należało wykonać kartkę świąteczną czy inną ozdobę wielkanocną dowolną techniką.
Konkurs przeprowadzony został w trzech kategoriach wiekowych.
W pierwszej i drugiej kategorii wiekowej nagrody i dyplomy przyznano:
Wiktorii Knap – Borzęcin Natalii Bryła – Przyborów Julii Franczyk – Bielcza Łukaszowi Gala – Bielcza
W kategorii powyżej 18 lat nagrodzeni zostali:
I miejsce Katarzyna Knap – Borzęcin oraz Katarzyna Bryła – Przyborów II miejsce Renata Gala – Bielcza
Poziom konkursu był bardzo wysoki. Wpłynęło wiele prac z terenu gminy Borzęcin.
Znamy również zwycięzcę konkursu „Mądra Sowa zna przysłowia”. Za wykonanie pracy plastycznej polegającej na zilustrowaniu wybranego przysłowia "Na świętego Grzegorza, idzie zima do morza" nagrodę przyznano Kamilowi Bryła z Przyborowa.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie i wykonanie bardzo ładnych ozdób świątecznych. Zapraszamy po odbiór nagród tel. 14 6846002.
|
|
Portal informatorbrzeski.pl: Budowa dworców w Sterkowcu i Biadolinach zmierza do finału |
W Sterkowcu i Biadolinach powoli dobiegają końca prace budowlane przy budowie nowych Innowacyjnych Dworców Systemowych. Obie budowy mają poślizg w realizacji. Wg informacji z tablic informacyjnych prace powinny były zakończyć się pod koniec lutego. Przypomnijmy 8 września 2020 r. PKP SA przekazała wykonawcy place budowy dworców w Sterkowcu i Biadolinach, od tego momentu prowadzone były tam m.in. prace rozbiórkowe starych budynków dworcowych, oraz prace budowlane przy nowych obiektach.
Pomimo radości związanej z nowymi inwestycjami wielu mieszkańców tych miejscowości zadaje sobie pytanie – co w jednym i drugim przypadku kosztuje ponad 4 mln złotych?!
Sterkowiec
Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – takie już niedługo będzie wyglądał dworzec w Sterkowcu. Przystanek w Sterkowcu obsługuje codziennie od 300 do 500 pasażerów na dobę. Dzięki dogodnej lokalizacji jest centrum przesiadkowym dla mieszkańców aż trzech gmin (Brzesko, Dębno i Borzęcin). Korzystają z niego m.in. mieszkańcy Sterkowca, Woli Dębińskiej, Jadownik, Wokowic, Łęk, Szczepanowa i Przyborowa. To bardzo oczekiwana przez pasażerów inwestycja.
Dworzec w Sterkowcu zaprojektowano jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to część dworcowa, w której będą mieścić się ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. W drugiej części, tzw. miejskiej, będzie niewielki lokal komercyjny. Pod wiatą znajdzie się dodatkowo 11 stojaków rowerowych i stacja napraw rowerów. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nieodłącznym elementem projektu przebudowy dworców jest nowa aranżacja przestrzeni w ich sąsiedztwie. Przy dworcu na nowo zostaną zaaranżowane tereny zielone. W Sterkowcu liczba miejsc parkingowych będzie ograniczona tylko dla tych przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami oraz miejsc postoju chwilowego (Kiss&Ride).
Budowa nowego dworca w Sterkowcu jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to odpowiednio 4,69 mln zł. Budowa jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Biadoliny
Niewielkich rozmiarów, nowoczesny, komfortowy i proekologiczny – takie już niedługo będzie wyglądał dworce w Biadolinach Szlacheckich. Przystanek w Biadolinach Szlacheckich obsługuje codziennie od 300 do 500 pasażerów na dobę. To bardzo oczekiwana przez pasażerów inwestycja.
Nowy dworzec będzie odznaczać się współczesną i nowoczesną formą architektoniczną. Pod wiatą, oprócz 11 stojaków rowerowych i stacji napraw rowerów, podróżni znajdą pawilon, w którym zlokalizowane będą niewielka ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia oraz toalety. Dominantą architektoniczną w bryle nowego budynku będzie wieża zegarowa o wysokości 8 m.
Nieodłącznym elementem projektów przebudowy dworca jest nowa aranżacja przestrzeni w jego sąsiedztwie. Przy dworcu w Biadolinach na nowo zostaną wykonane nawierzchnia drogi, chodniki oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Zaprojektowano ich łącznie około 40 (w tym zlokalizowane wzdłuż elewacji dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz jedno typu Kiss&Ride). Na nowo zostaną również zaaranżowane tereny zielone.
Budowa nowego dworca w Biadolinach jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Koszt inwestycji to 4,25 mln zł. Planowany termin zakończenia prac to wiosna 2021 roku. Inwestycja jest dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą budowy nowego dworca jest konsorcjum firm Heli Factor sp. z o. o. i MERX sp. z o.o.
|
|
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań NSP 2021 |
Trwa kampania dopłat 2021. Przypominamy! Wnioski tylko przez internet |
Trwa kampania dopłat 2021. Przypominamy! Wwnioski tylko przez internet.
15 marca ruszył nabór wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych z PROW za 2021 r. Od tego roku rolnicy mogą składać je jedynie za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus.
Przypominamy, że od tego roku wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich i obszarowych z PROW można złożyć tylko w formie elektronicznej. Nie ma już możliwości składania oświadczeń o braku zmian w stosunku do roku ubiegłego.
Rolnicy, którzy nie posiadają komputera lub obawiają się, że nie poradzą sobie z wypełnieniem e-wniosku, mogą liczyć na pomoc pracowników ARiMR. Wszelkie wątpliwości związane z naborem można konsultować dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii: 800 38 00 84 (w dni robocze w godz. 7.00 – 19.00 oraz w sobotę 10.00 – 16.00 - z wyjątkiem Wielkiej Soboty). Ponadto w placówkach Agencji znajdują się specjalne stanowiska, by można było wysłać wniosek, a eksperci służą wsparciem w kwestiach technicznych. Ze względu na ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19, uprzejmie prosimy, aby rolnicy, którzy chcą odwiedzić biura powiatowe ARIMR, najpierw umówili się telefonicznie na konkretny termin. To pozwoli uniknąć kolejek przed placówkami i zadbać o bezpieczeństwo zarówno beneficjentów jak i pracowników ARiMR.
W tym roku rolnicy wnioski o dopłaty mogą składać do 17 maja (ze względu na to, że 15 maja przypada w sobotę). Możliwe jest również złożenie wniosku po tym terminie, nie później jednak niż do 11 czerwca 2021 r., jednak spowoduje to sankcje w postaci obniżenia kwoty płatności o 1 proc. za każdy dzień roboczy zwłoki.
Zgłoszenia zmian we wnioskach można składać do 31 maja 2021 r. Złożenie zmiany po tym terminie powoduje pomniejszenie płatności do powierzchni objętej tą zmianą o 1 proc. za każdy dzień roboczy opóźnienia.
Przez pierwsze dwa tygodnie trwania naboru e-wnioski o dopłaty bezpośrednie złożyło blisko 90 tys. rolników. W ubiegłym roku o takie płatności ubiegało się ich ponad 1,3 mln.
Więcej informacji dotyczących aplikacji eWniosekPlus: https://www.arimr.gov.pl/dla-beneficjenta/system-teleinformatyczny-arimr-wniosek-przez-internet/ewniosekplus.html
|
|
XX edycja Programu Stypendiów Pomostowych w roku akademickim 2021/2022 |
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wraz z Fundacją Edukacyjną Przedsiębiorczości zapraszają do XX edycji Programu Stypendiów Pomostowych w roku akademickim 2021/2022. Propozycja ta skierowana jest do tegorocznych maturzystów pochodzących z rodzin byłych pracowników PGR zakwalifikowanych na pierwszy rok stacjonarnych studiów I stopnia lub jednolitych magisterskich realizowanych w polskich publicznych uczelniach akademickich.
Kandydaci ubiegający się o stypendium, po przyjęciu na studia, muszą wypełnić wniosek on-line na stronie www.stypendia-pomostowe.pl; aplikacja internetowa będzie aktywna od dnia 1 lipca do dnia 16 sierpnia 2021 r. (do godz. 16:00), następnie wydrukowany wniosek wraz z załącznikami trzeba przekazać do najbliższego pod względem zamieszkania OT KOWR w nieprzekraczalnym terminie do dnia 23 sierpnia 2021 r. Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości ogłasza listę stypendystów na stronie internetowej Programu w terminie do 10 października 2021 r.
Szczegóły na stronie www.stypendia-pomostowe.pl oraz w regulaminie.
|
|
Strategia Rozwoju Powiatu Brzeskiego – wypełnij ANKIETĘ |
Powiat brzeski rozpoczął prace związane z opracowaniem Strategii Rozwoju na lata 2021-2030. Prace obejmują przeprowadzenie kompleksowej diagnozy społeczno-gospodarczej powiatu oraz określenie celów i zadań, mających zapewnić jego długofalowy rozwój społeczno-gospodarczy. Aby Strategia Rozwoju Powiatu Brzeskiego na lata 2021-2030 stanowiła faktyczną odpowiedź na problemy, potrzeby i oczekiwania mieszkańców, zorganizowane zostało dedykowane badanie ankietowe. Ankieta dostępna jest pod linkiem:
https://www.webankieta.pl/ankieta/611076/strategia-rozwoju-powiatu-brzeskiego-na-lata-2021-2030-sondaz-spoleczny-wsrod-mieszkancow.html
Ankieta jest całkowicie anonimowa – Państwa odpowiedzi na pytania objęte są tajemnicą. Wszelkie zebrane informacje będą wykorzystywane wyłącznie do sporządzenia zbiorczych zestawień. W żaden sposób indywidulane odpowiedzi nie będą publicznie udostępniane.
Badanie potrwa do 25.04 włącznie. Zachęcamy do wypełnienia ankiety. Tworzą ją głównie pytania zamknięte, więc całość nie powinna zająć Państwu więcej niż 10-15 minut.
|
|
UWAGA! Przerwa w dostawie wody w Bielczy i Łękach |
W związku z awarią sieci wodociągowej na terenie Biadolin Szlacheckich, która wystąpiła w dniu 14 kwietnia br., nastąpi przerwa w dostawie wody dla mieszkańców miejscowości Bielcza i Łęki w godz. 14.00 – 18.00. |
UWAGA! Kolejne ograniczenia w pracy Urzędu Gminy Borzęcin |
W związku z sytuacją epidemiologiczną związaną z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2, w trosce o bezpieczeństwo Mieszkańców Gminy Borzęcin oraz Pracowników Urzędu Gminy, zamyka się Urząd od dnia 14 kwietnia br. (środa) do odwołania. Zamknięcie Urzędu polega na wyłączeniu bezpośredniej (stacjonarnej) obsługi Petenta.
Mając na uwadze powyższe, wszelkie dokumenty i wnioski należy składać elektronicznie za pośrednictwem poczty e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
, platformy e-PUAP ( Urząd Gminy Borzęcin /1vs0f46ttb/SkrytkaESP ) formularz dostępny TUTAJ lub skrzynki podawczej wystawionej w godzinach pracy Urzędu (przy wejściu do UG). Z poszczególnymi referatami i stanowiskami pracy należy kontaktować się telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Dane kontaktowe UG Borzęcin:
Sekretariat (centrala): tel. 14 68 46 370, 14 67 40 370, 14 67 40 371, fax: 14 68 46 372, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Wójt: e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Z-ca Wójta: 146846007, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Sekretarz: 146846107, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Skarbnik: 146846106, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Urząd Stanu Cywilnego: tel. 14 6846370 w.11, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Samodzielne stanowisko ds. obrony cywilnej i spraw wojskowych: 146846109, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Samodzielne stanowisko ds. dowodów osobistych i ewidencji ludności: tel. 14 6846109, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Referat Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Gospodarki Mieszkaniowej, Planowania Przestrzennego i Działalności Gospodarczej: 146740373, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Referat Inwestycji, Drogownictwa, Zamówień Publicznych i Gospodarki Mienia Komunalnego: 146846104, e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Kontakt z pozostałymi stanowiskami pracy Urzędu Gminy Borzęcin za pośrednictwem centrali.
Z poważaniem Janusz Kwaśniak Wójt Gminy Borzęcin
|
|
Pożyczki dla start-upów i MŚP |
Masz pomysł na swój biznes!
- Poszukujesz pomocy finansowej?
- Chcesz rozwinąć swoją firmę, brakuje Ci środków?
- Myślisz o wprowadzeniu nowych produktów i usług?
- Masz pomysł na rozpoczęcie swojej działalności gospodarczej?
Zapoznaj się z:
- Pożyczką dla Start-upów |Pożyczką Płynnościową
- oprocentowanie od 0,15 % |oprocentowanie od 0,00 %
- finansowanie od 10 tyś. do 1 mln zł | finansowanie od 500 tyś. zł
- okres spłaty do 7 lat ( 84 m-ce ) |okres spłaty do 6 lat ( 72 –m-ce )
- karencja w spłacie do 6 m-cy |karencja w spłacie do 6 m-cy
Dlaczego warto?
- łatwy dostęp do finansowania, pomoc przedsiębiorcom
- stałe atrakcyjne oprocentowanie
- szybkie i proste procedury
- wsparcie dostosowane do potrzeb przedsiębiorców
- krótki okres uruchamiania środków
- finansowanie Start-upów
Kontakt:
- Andrzej Hlawacik
- Specjalista
- Departament Instrumentów Finansowych
- Tel. kom. 572 775 102
- e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
|
|
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 |
#liczysiękażdy
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 już się rozpoczął!
Szanowni Państwo,
uprzejmie przypominamy wszystkim Mieszkańcom, że od 1 kwietnia na terenie całego kraju odbywa się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań NSP 2021. Udział w spisie powszechnym jest obowiązkowy, a wszystkie zebrane dane podlegają bezwzględnej ochronie na zasadach określonych w art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2020 r. poz. 443 z późn. zm.).
Podstawową, obowiązkową metodą udziału w NSP 2021 jest samospis internetowy, który polega na samodzielnym wypełnieniu na komputerze lub na urządzeniu mobilnym formularza spisowego, dostępnego na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Statystycznego pod adresem spis.gov.pl. Dla Państwa wygody i bezpieczeństwa umożliwiamy telefoniczny „Spis na żądanie”. Dzwoniąc na infolinię spisową pod numer telefonu 22 279 99 99 od poniedziałku do piątku od 8.00 do 18.00 będziecie mogli się Państwo spisać, gdy nie macie dostępu do Internetu. Przez cały czas trwania spisu możecie Państwo również skorzystać ze stanowisk komputerowych przygotowanych do samospisu dla mieszkańców w Urzędzie Gminy lub w najbliższym oddziale Urzędu Statystycznego, w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej.
Osoby, które nie będą mogły spisać się samodzielnie, zostaną spisane przez rachmistrzów spisowych jedną z dwóch metod uzupełniających w formie:
- wywiadu telefonicznego, - wywiadu bezpośredniego, o ile pozwoli na to sytuacja epidemiczna.
Zapewniamy Państwa, że narzędzia oraz procedury w zakresie bezpieczeństwa stosowane przez statystykę publiczną gwarantują pełną ochronę gromadzonych informacji. Wszystkie dane zebrane od respondentów są objęte tajemnicą statystyczną – będą należycie i starannie zabezpieczone.
Więcej informacji na temat NSP 2021 mogą Państwo uzyskać w Urzędzie Gminy, na stronie internetowej spis.gov.pl lub dzwoniąc na numer infolinii spisowej.
Zachęcamy Państwa do udziału w spisie, pomoc osobom starszym i niepełnosprawnym w swoim otoczeniu, jak również do włączenia się w upowszechnianie informacji o NSP 2021 i przekazywanie informacji swoim najbliższym, oczywiście w sposób nienarażający Państwa zdrowia i bezpieczeństwa.
Spiszmy się, bo LICZYMY SIĘ DLA POLSKI!
|
|
Premie dla młodych rolników i restrukturyzacja małych gospodarstw – wystartowały nabory |
31 marca ARiMR rozpoczęło się przyjmowanie wniosków w ramach dwóch poddziałań finansowanych z budżetu PROW 2014-2020. O bezzwrotną premię mogą ubiegać się młodzi rolnicy, a także osoby zainteresowane restrukturyzowaniem małych gospodarstw. Wnioski można składać do 29 maja 2021 roku.
Premie dla młodych rolników
To już kolejny – 7. nabór wniosków o bezzwrotne „Premie dla młodych rolników”. Wsparcie to ma zachęcić młode pokolenie do rozwijania rolniczego biznesu. Wysokość finansowej pomocy to 150 tys. zł.
Mogą ją otrzymać osoby, które m.in.: w dniu złożenia wniosku mają nie więcej niż 40 lat; posiadają odpowiednie kwalifikacje zawodowe (lub uzupełnią je w ciągu 36 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy); posiadają gospodarstwo rolne o powierzchni minimum 1 hektara; rozpoczęły prowadzenie działalności rolniczej przed dniem złożenia wniosku, lecz nie wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku; posiadają lub utworzą gospodarstwo o wielkości ekonomicznej mieszczącej się w przedziale od 13 tys. do 150 tys. euro; przedłożą biznesplan dotyczący rozwoju gospodarstwa.
Środki będą wypłacane w dwóch ratach na wniosek rolnika:
- I rata: 120 tys. zł wypłacana po spełnieniu warunków do przyznania pomocy; - II rata: 30 tys. zł wypłacana po realizacji biznesplanu.
Restrukturyzacja małych gospodarstw
Tegoroczny nabór jest dziewiątym z kolei. O wsparcie finansowe może starać się rolnik posiadający gospodarstwo obejmujące co najmniej 1 hektar użytków rolnych lub nieruchomość służącą do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej. Wielkość ekonomiczna takiego gospodarstwa musi być mniejsza niż 13 tys. euro.
Wniosek może złożyć osoba zarówno ubezpieczona w KRUS, jak i w ZUS. Nie ma również zakazu jednoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej lub pracy na etacie (dochód lub przychód z działalności rolniczej musi stanowić co najmniej 25 proc. całości dochodów lub przychodów).
Pomoc może być przyznana tylko raz w czasie realizacji PROW 2014-2020. W przypadku małżonków może ją otrzymać tylko jedno, niezależnie od tego czy prowadzą gospodarstwo wspólnie, czy każde osobno.
O wsparcie nie mogą ubiegać się osoby, którym wypłacono pomoc finansową z następujących programów wsparcia: "Ułatwianie startu młodym rolnikom", "Modernizacja gospodarstw rolnych", "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej", "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętych PROW 2007-2013, a także "Modernizacja gospodarstw rolnych"; "Premia na rozpoczęcie działalności pozarolniczej", "Premie dla młodych rolników" w ramach PROW 2014-2020.
Rolnik, starający się o pomoc finansową na restrukturyzację gospodarstwa, może uzyskać 60 tys. zł bezzwrotnej premii. Jest ona wypłacana w dwóch ratach na wniosek rolnika:
- 48 tys. zł – po spełnieniu warunków określonych w decyzji o przyznaniu pomocy; - 12 tys. zł – po prawidłowej realizacji biznesplanu.
Wspólny mianownik obu naborów
Obie premie muszą zostać w całości przeznaczone na prowadzenie gospodarstwa lub przygotowanie do sprzedaży wytwarzanych w nim produktów rolnych. W przypadku młodych rolników minimum 70 proc. dofinansowania należy zainwestować w środki trwałe, natomiast w przypadku właścicieli małych gospodarstw – minimum 80 proc. Katalog takich inwestycji jest bardzo szeroki. Przyznane przez ARiMR pieniądze można przeznaczyć np. na przebudowę lub remont budynków czy kupno nowych maszyn. Wsparcie można wykorzystać na zakup gruntów, stada podstawowego zwierząt czy zakładanie sadów i plantacji wieloletnich gatunków użytkowanych efektywnie dłużej niż 5 lat.
Spośród poddziałań finansowanych z PROW 2014-2020 "Premie dla młodych rolników" i "Restrukturyzacja małych gospodarstw" cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem beneficjentów. W przypadku pierwszego z wymienionych, do tej pory niemal 25 tys. młodym adeptom rolnictwa przyznano prawie 3 mld zł wsparcia. Jeśli zaś chodzi o drugie – ponad 45 tys. właścicieli małych gospodarstw otrzymało ok. 2,7 mld zł.
W obu naborach wnioski o przyznanie pomocy należy składać do oddziału regionalnego ARiMR właściwego ze względu na miejsce położenia gospodarstwa. Można to zrobić osobiście np. korzystając z wrzutni, przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce Poczty Polskiej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki podawczej ePUAP.
Więcej informacji na stronie: www.arimr.gov.pl i pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 38 00 84.
|
|
Radio RDN Małopolska: Trwa jubileuszowa edycja konkursu “Źródło” |
Można już nadsyłać prace w ramach piątej edycji Małopolskiej Nagrody Poetyckiej “Źródło”. W tym roku po raz pierwszy organizatorzy wzbogacili konkurs o “Małe Źródło” – edycję przeznaczoną dla uczniów małopolskich szkół ponadpodstawowych.
Konkurs ma charakter ogólnopolski, otwarty. Mogą w nim brać udział osoby pełnoletnie, zarówno poeci polscy z kraju, jak i z zagranicy. W edycji “Małe Źródło” może wziąć udział młodzież w wieku 14 a 18 lat.
– Zachęcamy Państwa do podjęcia szerszej refleksji nad: źródłami własnego rodowodu, poczuciem dumy z dziedzictwa kulturowego, byciem spadkobiercami tradycji, patriotyzmem, pojmowaniem wolności indywidualnej i zbiorowej, a także odpowiedzialnością za tę wolność, toposem domu rodzinnego, motywem dzieciństwa, pięknem rodzimego krajobrazu, etosem pracy, empatycznym odkrywaniem drugiego człowieka, prawdą o współczesnych dramatach ludzkich. To tylko część tematów, które mogą Państwo podjąć i przełożyć na język poezji – czytamy na stronie organizatora.
Prace można nadsyłać do 25 czerwca br. drogą mailową do Centrum Sztuki Mościce.
Rozstrzygnięcie Konkursu Poetyckiego i wręczenie nagród nastąpi w październiku 2021 r. podczas uroczystej gali.
W ubiegłorocznej edycji wzięło udział niemal 350 uczestników z Polski i zagranicy.
Organizatorem Małopolskiej Nagrody Poetyckiej “Źródło” jest Centrum Sztuki Mościce oraz Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie.
|
|
Kuratorium Oświaty w Krakowie: Wojewódzki Projekt Ekologiczny Ekoszkoła 2021 – Ekoprzedszkole 2021 |
Gminny Ośrodek Kultury w Borzęcinie i Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Bł. Karoliny Kózkówny w Borzęcinie Dolnym organizują w roku szkolnym 2021/2021: Wojewódzki Projekt Ekologiczny „EKOSZKOŁA 2021”, „EKOPRZEDSZKOLE 2021”. Partnerem projektu jest Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Projekt zostanie przeprowadzony w pięciu zakresach:
- Runda I – Konkurs wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska;
- Runda II – Film ekologiczny;
- Runda III – Prezentacja multimedialna z przebiegu działań ekologicznych;
- Runda IV – Zielnik i album prac fotograficznych flory i fauny miejscowości;
- Runda V– Plakat ekologiczny.
Konkurs rozgrywany jest w następujących kategoriach wiekowych:
Runda I (Wiedza):
- kategoria – klasy IV – VI szkoły podstawowej
- kategoria – klasy VII – VIII szkoły podstawowej
Runda II (Film ekologiczny):
- kategoria – klasy IV – VIII szkoły podstawowej,
Runda III (Prezentacja multimedialna z przebiegu działań ekologicznych):
- kategoria – klasy I – VIII szkoły podstawowej,
Runda IV (Zielnik i album prac fotograficznych flory i fauny miejscowości):
- kategoria – klasy IV – VIII szkoły podstawowej,
Runda V (Plakat ekologiczny):
- kategoria – klasy I – III szkoły podstawowej,
- kategoria – przedszkola lub oddziały przedszkolne.
|
|
Świetlice w czasie pandemii |
Rok temu, w marcu 2020 roku otrzymaliśmy smutną wiadomość o konieczności czasowego zamknięcia świetlic terenowych GOK z racji postępującej pandemii Covid-19. W tamtym momencie nikt zapewne nie przypuszczał, iż będzie to trwało tak długo. Instruktorzy zostali odcięci od pracy z dziećmi i młodzieżą, z przecież miejsca, jakimi są świetlice przeznaczone są w głównej mierze właśnie dla nich. Tutaj mogą spędzać wolny czas, uczestniczyć w różnego rodzaju zajęciach, integrować się. Z powodu ograniczeń opiekunowie świetlic przenieśli większość swoich działań do sieci internet, podejmując próby organizacji konkursów i warsztatów. Czasem, w momentach większego rozluźnienia przepisów sanitarnych, udawało się też działać w plenerze.
W okresie wakacji, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego, GOK zorganizował wycieczki do Iwkowej, Czchowa, Ciężkowic oraz wyjazdy do kina i na tor kartingowy. Podczas piątej edycji zawodów biegowych z cyklu „Borzęcińska dycha” świetlicowe z Przyborowa i Jagniówki zorganizowały dla najmłodszych konkursy sprawnościowe oraz plastyczne, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. Ponadto pracownicy świetlic pomagali przy organizacji Małopolskiej Nagrody Poetyckiej „Źródło”, Xii Edycji Wojewódzkiego Projektu Ekologicznego Ekoszkoła-Ekoprzedszkole czy Gminnego Konkursu Kolęd i Pastorałek.
Najwięcej ciekawych działań i inicjatyw w trakcie roku pandemii podjęła świetlica w Bielczy, która przygotowała np. konkursy plastyczne pt.: „Moja Kochana Mama”, „Mój wymarzony pierwszy dzień wakacji „ „Uroczystość Wszystkich Świętych”, „Wolność mojej rodziny widziana oczami dziecka”, „Mój wymarzony Mikołajkowy prezent”. Po każdym z nich organizowana była wystawa zgłoszonych prac. Dużym zainteresowaniem cieszył się również konkurs na najładniejszego bałwana i na najpiękniejszą kartkę walentynkową (ponad 70 uczestników). W ramach zajęć plenerowych odbyło się 7 turniejów z nagrodami: dwa w bilard i 5 w tenisa stołowego. Świetlica zaangażowała się także w akcję Mobilnego Mikołaja, który odwiedził z prezentami nie tylko ponad 30 dzieci z całej gminy Borzęcin, ale także zaprzyjaźnione sklepy i chorego Jasia z Przyborowa. - W trakcie organizowanych zajęć na świeżym powietrzu dzieci mogły korzystać z całego sprzętu, jakim dysponuje świetlica, np. stołu do gry w ping ponga, piłkarzyków, rzucać lotkami w tarczę, grać w piłkę czy badmintona. Dzieci i młodzież mogły uczestniczyć też w zajęciach plastyczno – technicznych, w trakcie których wykonywały kartki i stroiki wielkanocne z wcześniej odebranych ze świetlicy pakietów plastycznych – mówi odpowiedzialny za funkcjonowanie świetlicy Jan Sperka, instruktor GOK.
 |
|
Remont Domu Wiejskiego w Warysiu |
Budynek Świetlicy Wiejskiej w Warysiu oddano do użytku w 2006r. Z założenia miał służyć jako miejsce, gdzie dba się o kulturę, a także sport i rekreacje mieszkańców wsi Waryś i gminy Borzęcin. Oprócz działającej świetlicy GOK, druga część budynku to sala konferencyjna oraz miejsce organizacji przyjęć, uroczystości rodzinnych i okolicznościowych. I tak jest do dziś, choć w dobie pandemii częstotliwość wynajmów i spotkań oczywiście spadła. Czas ten wykorzystano jednak na drobne remonty i doposażenie obiektu.
W minionym roku kosztem ponad 22,7 tys. złotych wykonano remont schodów zewnętrznych (wykucie starych płytek, uzupełnienie braków stopni schodowych, wykonanie hydroizolacji, ułożenie nowych płytek), remont balustrad schodowych i przy podjeździe dla osób niepełnosprawnych (uzupełnienie brakujących elementów, poprawienie mocowania, malowanie). Uzupełniono ubytki w elewacji oraz umyto ją środkiem usuwającym warstwę biologiczną (mchy, glony, porosty, grzyby). Fundusze na ten cel przekazała gmina Borzęcin, ze środków będących w dyspozycji rady sołeckiej wsi Waryś z sołtysem Piotrem Rogożem na czele. Działania te wspierał też radny wsi Marcin Nasiadka. – To był chyba najpilniejszy remont, bo po kilku zimach – mimo prób ich doraźnego łatania – schody rozsypywały się – informuje Piotr Kania z GOK Borzęcin, który administruje budynkiem. – Jesteśmy wdzięczni wójtowi i radzie sołeckiej za przekazane środki. Dziś schody prezentują się solidnie i efektownie. Mam nadzieję, że przez dłuższy okres takie zostaną.
Przyjemniej – szczególnie w gorące, letnie dni – będzie z pewnością w sali głównej budynku. Za około 9 tys. złotych z budżetu GOK zamontowano dwa klimatyzatory. Do kuchni zakupiono także zmywarkę.
|
|
Alleluja!!! Chrystus Prawdziwie Zmartwychwstał! |
|
|